Over Autoriteit Consumenten & Markt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor consumenten en bedrijven. De ACM houdt toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren (energie, telecom, vervoer, post) en het consumentenrecht. Met als doel een gelijk speelveld met (innovatieve) bedrijven die zich aan de regels houden, en goedgeïnformeerde consumenten die voor hun recht opkomen en écht wat te kiezen hebben.

De kernwaarden van de ACM? Open, professioneel en onafhankelijk. En dat merk je in onze cultuur en gedragingen.

Bij de ACM werken op dit moment zo’n 550 collega’s vanuit de Zurichtoren in Den Haag, op loopafstand van Den Haag Centraal.

Wat doen we?

Complexe marktproblemen oplossen

Hoe houden we de markt toegankelijk voor startups? Hoe zorgen we dat energie betaalbaar blijft? Zijn boetes voldoende om de misleiding van consumenten in een sector te stoppen? Een greep uit het palet aan complexe vraagstukken waar je als ACM’er oplossingen voor zoekt. En die oplossingen liggen zelden voor de hand. Want wat is nu het economisch effect van een maatregel? Welke juridische sanctie past bij de onderzoeksfeiten en jurisprudentie? Wat betekent een besluit voor de consument? En hoe lossen we het probleem structureel op? Je begrijpt, je werk gaat bij ons verder dan het bestraffen van overtredingen. Je pakt onderliggende oorzaken aan en voorkomt herhaling. Hiervoor heb je een scala aan instrumenten tot je beschikking. Van afspraken met de sector en waarschuwingen, tot boetes en voorlichtingscampagnes. De beste oplossing? Die ontdek je samen met je collega’s.

Mededinging, regulering en consumentenbescherming

Bij de ACM werk je in het mededingingstoezicht, het sectorspecifieke toezicht of de consumentenbescherming. Werk je op het gebied van mededinging? Dan krijg je te maken met de meest uiteenlopende sectoren: van loterijen, transport en bouw tot supermarkten en de zorg. In het sectorspecifieke toezicht houd je je bezig met de regulering van de sectoren telecom, vervoer, post of energie. Trends als duurzaamheid en internationalisering maken het werk in deze sectoren bijzonder dynamisch. Waar het over consumentenbescherming gaat, werk je aan oplossingen voor problemen waar consumenten dagelijks last van hebben. Dit kan soms snel met één telefoontje. De andere keer vereist het langere juridische procedures. Bij consumentenbescherming hoort ook ons consumentenloket ConsuWijzer. Hier reageren we jaarlijks op zo’n 70.000 meldingen van consumenten over waar het niet goed gaat in de markt.

Wie zoeken we?

Het werk van de ACM vraagt om specifieke kennis van markten en wetten. Daarom hebben we veel economen en juristen in huis en zoeken we regelmatig nieuw talent in die vakgebieden. Maar ons personeelsbestand én vacatureaanbod worden steeds diverser. Zowel qua inhoudelijke achtergronden, denk aan digitale rechercheurs en dataspecialisten, als qua type mensen. We geloven in de kracht van diversiteit. Drie eigenschappen die wij graag terugzien bij al onze mensen: open minded, verbindend en inventief. Want met alleen deskundigheid op je vakgebied kom je er bij de ACM niet.

Wat bieden we?

Het is serieus en hard werken bij de ACM. Maar daar staat wel wat tegenover. We zorgen namelijk goed voor je. Zodat je je blijft ontwikkelen en met plezier naar je werk gaat. Wat mag je verwachten van de ACM als werkgever?

  • Maatschappelijk relevent werk op actuele thema’s
  • Een steile leercurve en vanaf je start direct veel eigen verantwoordelijkheid
  • Een goede werk-privé balans
  • Veel aandacht voor opleiding en ontwikkeling
  • Fijne arbeidsvoorwaarden

Meer informatie?

Neem voor meer informatie contact op met Frederique Prins, Senior Corporate Recruiter, via recruitment@acm.nl. Op werkenbijacm.nl lees je meer over onze mensen, evenementen, stageplekken, vacatures en sollicitatieprocedure.

Carrière mogelijkheden

Werken bij de ACM

Ook werken bij de ACM? Check onze vacatures via werkenbijacm.nl

Open, professioneel en onafhankelijk.

De drie kernwaarden van de ACM. De dragers van onze cultuur. En leidend voor hoe we ons gedragen. Wat merk je hiervan in de dagelijkse praktijk?

Open

ACM’ers weten als geen ander dat ze de meest effectieve oplossing voor een marktprobleem niet achter hun bureau ontwikkelen. Je haalt daarom graag de buitenwereld binnen. Je kent de ontwikkelingen en bent continu in dialoog. Met marktpartijen, consumenten, ministeries, consumentenorganisaties en buitenlandse toezichthouders. En natuurlijk met collega’s. Uiteenlopende specialisten die open staan voor de inzichten en ideeën van anderen. Met inhoudelijke discussie komen we tot een mooi gezamenlijk eindresultaat. Dat gaat binnen de ACM altijd boven persoonlijk gewin.

Professioneel

Als kritische professional en originele denker ben je bij de ACM op je plek. We willen als ACM namelijk voorloper zijn in het markttoezicht. Ook internationaal. Daarom draait alles bij ons om professionaliteit. En dat betekent meer dan alleen deskundigheid en onafhankelijkheid. We geloven bijvoorbeeld dat we door creativiteit onze effectiviteit kunnen vergroten. Om innovatie binnen het toezicht te bevorderen geven we je de ruimte om ideeën uit te proberen en te leren van fouten. We vinden het ook belangrijk dat je de actualiteit en trends op de voet volgt. Zodat we snel kunnen reageren en voorbereid zijn op het toezicht van morgen.

Onafhankelijk

Als onafhankelijke toezichthouder bepalen wij zelf onze prioriteiten en nemen we onafhankelijk van de overheid besluiten. Zo maken we altijd keuzes in het belang van consumenten en bedrijven. Politiek gezien vallen we onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Economische Zaken, maar we hebben een zelfstandig bestuur. Voor onze medewerkers betekent onafhankelijkheid dat je altijd objectief tot een eigen oordeel komt. Dat je dilemma’s bespreekbaar maakt en grensverleggend durft te denken.

Ervaringen van eigen medewerkers

“Mijn collega’s zijn stuk voor stuk betrokken en enthousiaste mensen die elke dag keihard werken om consumenten te beschermen, markten beter te laten functioneren en om van de ACM een nog betere organisatie te maken.”

Vasant, econoom bij Directie Consumenten

“Je wordt goed ondersteund, maar niet alles wordt voorgekauwd. Je gaat ook echt zelf veel puzzelen, dat is de uitdaging.”

Jorieke, Junior Econoom bij de ACM

“Leuk aan de inhoud is ook dat je veel theorie uit je studie letterlijk toepast bij de ACM en veel contact hebt met marktpartijen.”

Femke, Junior econoom bij de ACM

“Gelukkig hebben we binnen de ACM veel expertise: elk vraagstuk wordt opgelost in een samenspel van economen, juristen en technici. Maar ook accountants, datamanagers, communicatiedeskundigen en gedragspsychologen. Een interessante mix dus waarbij ieder zijn rol pakt. En als ik uiteindelijk tot een goed onderbouwd voorstel kom: dan kan dat binnenkort zomaar een besluit zijn dat de ACM officieel neemt.”

Bjorn Senior econoom bij de ACM

Solliciteren

Vacatures en open sollicitaties:
Solliciteren bij de ACM kan op verschillende manieren. Neem voor meer informatie contact op met Frederique Prins, Senior Corporate Recruiter, via recruitment@acm.nl. Op werkenbijacm.nl lees je meer over onze sollicitatieprocedure.

De meest logische weg is het reageren op een vacature. Is er nu geen passende functie voor je? Maar wil je verder kennismaken met de ACM? Dat zien we je open sollicitatie graag tegemoet. We gaan graag met je in gesprek als we nu of op termijn een rol voor je zien bij de ACM. Mail naar recruitment@acm.nl en wij brengen je in contact met de juiste personen.

Het selectieproces

Onze selectieprocedure bestaat standaard uit twee gesprekken en een arbeidsvoorwaardengesprek. Word je uitgenodigd voor die gesprekken dan ontmoet je sowieso een collega van de afdeling HRM en de betrokken manager. Vaak schuift bij een van de gesprekken ook een van je potentiële collega’s aan. Junioren maken vóór het eerste gesprek nog een online assessment. Ook voor senior posities kan een assessment onderdeel zijn van de procedure. De vorm hiervan hangt af van de rol. Zijn we aan het einde van de rit beiden enthousiast over jou als ACM’er? Dan plannen we een arbeidsvoorwaardengesprek in.

De ACM’er?

Dé ACM’er bestaat niet. Daar zijn we als organisatie te divers voor. Toch zijn er drie eigenschappen die wij graag terugzien bij al onze mensen. Want met alleen deskundigheid op je vakgebied kom je er bij de ACM niet.

Open minded

Een onmisbare eigenschap bij de ACM is dat je open staat voor andere opvattingen. Dat je onbevooroordeeld kunt reageren. Maar je laat je niet zomaar beïnvloeden. Je komt onafhankelijk tot een oordeel en geeft je mening. Ook als die afwijkt van de rest.

Verbindend

Een zichtbare bijdrage aan onze oplossingen lever je ook door midden in de maatschappij te staan. Jouw deur staat open. Je bent in dialoog, óók online via sociale media. Collega’s en marktpartijen weten je te vinden. En jij hen. Doordat je goed weet wat er speelt in ons werkveld en de maatschappij, ben je een stevige gesprekpartner én een voorloper.

Inventief

Bij onze probleemoplossende manier van werken past natuurlijk een probleemoplossende mentaliteit. En dat betekent meer dan daadkrachtig handelen. Ons werk doet ook een beroep op jouw lef en creativiteit. Jij doet niet perse de geijkte dingen en durft met out-of-the-box ideeën te komen. En je hebt het pragmatisme om jouw ideeën uit te voeren.